Bijbehorende Video's
Lees ook:
donderdag 25 september 2014
vrijdag 19 september 2014
dinsdag 8 juli 2014
vrijdag 20 juni 2014
woensdag 14 mei 2014
donderdag 1 mei 2014
zondag 27 april 2014
donderdag 10 april 2014
dinsdag 1 april 2014
vrijdag 14 maart 2014
zaterdag 22 februari 2014
woensdag 22 januari 2014
donderdag 16 januari 2014
dinsdag 14 januari 2014
zondag 12 januari 2014
zaterdag 23 november 2013
donderdag 21 november 2013
donderdag 14 november 2013
woensdag 23 oktober 2013
vrijdag 21 september 2012

Met haar VOC mentaliteit staat Nederland onverminderd aan de wereldwijde top

Nederland is wereldwijd toonaangevend op het maritieme gebied. Vreemd genoeg wordt hier slechts weinig aandacht aan besteed in Nederland zelf. Bescheidenheid is een deugd, toch zijn wij Nederlanders soms wat te bescheiden.

Nederland, maritiem toonaangevend, sleept miljardenorders binnen

Op onze Maritieme industrie mogen we met recht toch best trots zijn. In het vorige artikel over hydraulic fracturing is er ook ingegaan op de grootste orders die ooit bij onze maritieme sector zijn gedaan. Dit onder andere voor de offshore deepsea drilling bij de maritieme hotspot Brazilië. De bedrijven Huisman uit Schiedam, IHC Merwede en SBM Offshore hebben orders binnengehaald ter waarde van vele miljarden. Hierbij gaat het om het bouwen van pijpenleg-systemen, offshore installaties, toeleveringsvaartuigen, drijvende productie- opslag- en verladingsvaartuigen, de FSPO´s en de gehele benodigde infrastructuur. Ook de bedrijven Damen en Havenbedrijf Rotterdam zijn hier bij betrokken.

Dat kun je maar beter aan de Hollanders overlaten

Bij deepsea drilling zijn de investeringen enorm. Dit soort werk kan het beste alleen aan de specialisten overgelaten worden. De deepwater horizon is een goed voorbeeld van hoe makkelijk het fout kan gaan. Door oneerlijke regelgeving mochten de Nederlandse bedrijven hier niet bij betrokken zijn en hielden de Amerikanen en Engelsen (BP) alles in eigen handen (protectionisme). Dit ging vervolgens goed mis!

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Deepwater_Horizon_offshore_drilling_unit_on_fire_2010.jpg/800px-Deepwater_Horizon_offshore_drilling_unit_on_fire_2010.jpg
Afbeelding 1.0: Deepwater horizon zonder Nederlands specialisme

Nog meer orders in het verschiet

Vanuit hotspot Brazilië komen er steeds meer orders maar ook uit het booming Sjanghai, Singapore en St. Petersburg. Al is er van het laatste te hopen dat de betrekkingen tussen Nederland en Rusland in het Ruslandjaar niet nog verder verslechteren.

Waar de Nederlanders nog meer goed in zijn

Behalve in het bouwen van de meest gecompliceerde productieplatforms en vaartuigen die op onze planeet te vinden zijn is Nederland tevens toonaangevend in de volgende vlakken van de maritieme industrie.

1. Berging

Smit Salvage is wereldwijd nummer 1 als het gaat om ingewikkelde bergingsopdrachten. Denk hierbij aan het bergen van de gezonken Russische onderzeer Kursk.

http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/40681000/gif/_40681602_kursk_inf416.gif
Afbeelding 1.1: Ingewikkelde bergingsopdrachten

2. Bagger

Ook hier staat Nederland op nummer 1. Denk aan bedrijven als van Oort (Grootste baggerbedrijf ter wereld) en Boskalis. De luchthaven van Hong Kong, Palm- en World Island te Dubai zijn met dank aan de Nederlandse baggerindustrie aangelegt. De tweede plaats is overigens voor het Vlaamse deel van Belgie met het zeer succesvolle baggerbedrijf Jan de Nul.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/Dubai_Coastal_Expansion.gif
Afbeelding 1.3 - Dubai eilanden door Nederland uitgevoerd

3. Speciaal Transport

Al deze zware productie platforms etc. moeten naar de bestemming gebracht worden. Ook dit is zeer gespecialiseerd werk waarbij van alles fout kan gaan. Nederlandse rederijen die gespecialiseerd zijn op dit soort moeilijk en zwaar transport zijn: Dockwise, Jumbo en Big Lift Shipping. Hierbij ziet u een video clip over de Dockwise Type 0. Dit schip is nu in de vaart onder de naam Dockwise Vanguard. Ze zal straks het onlangs geborgen passagiersschip de ms Costa Concordia naar de scheepswerf transporteren.

4. Offshore

Nederland heeft wereldwijd een sleutelrol met betrekking tot het winnen van fossiele brandstoffen op zee. Denk hierbij aan alles wat benodigd is. Het bouwen van de installaties, de infrastructuur, de schepen, de knowhow, … alles. De grootste drijvende kraan op onze planeet is van het Nederlandse bedrijf Heerema, de Heerema Thialf. Zie de bijgevoegde videoclip.

Nog meer Nederlandse miljarden specialisatie

De grootste en meest gespecialiseerde pijpenlegger ter wereld is de Solitaire van het bedrijf All Seas. Dit bedrijf is in handen van oprichter Edward Heerema, zoon van Pieter Schelte Heerema. Dit bedrijf is een drijvende fabriek met 500 man aan boord die pijpen op de zeebodem kan leggen tot op zeer grote dieptes (3000 meter plus). Het schip blijft op de exacte positie zonder ankers of hulp van andere schepen. Hiervoor gebruikt ze haar schroeven. Deze methode wordt Dynamic Positioning (DP) genoemd.

Het bouwen van dit schip alleen al koste 1 Miljard! Euro (zie de video clip). De Solitaire heeft onder andere meegewerkt aan het leggen van de Nord Stream pijpleiding in de Oostzee. Hierdoor wordt het gas van Rusland naar Duitsland getransporteerd. Deze pijpleiding heeft een grote geo-politische invloed op de betrekkingen tussen deze twee landen. Duitsland heeft zich van een directe import van gas verzekerd zolang de betrekkingen met Rusland goed blijven. Zonder de lastige tussenliggende landen als dat voorheen het geval was met het transport over land.

Het grootste vaartuig op onze planeet - de Pieter Schelte

Het grootste vaartuig op onze planeet wordt op dit moment te Zuid Korea gebouwd. Dit is de Pieter Schelte. Het bouwen van dit schip kost 1.3 Miljard Euro. Dit enorme vaartuig is er speciaal voor ontworpen om oude olieplatforms uit de zee te hijsen. Die worden vervolgens aan dek geplaatst en aan land gebracht alwaar ze gesloopt worden. Sinds er enorme protesten waren tegen het afzinken in zee van de afgedankte Brent Spar en er vooral in Duitsland een succesvolle boycot was op het tanken bij de Shell benzinestations, worden de oude platforms aan land gebracht om ze af te breken. De Pieter Schelte is hierop gespecialiseerd.

Ook de Pieter Schelte kan orders blijven harken

De Offshore olievelden op de Noordzee hebben in productie gepiekt. De productie neemt hier nu steeds verder af. Het duurt niet lang meer dat de EROEI (Energie Gewonnen op Energie Geïnvesteerd) zo laag is dat deze velden gesloten worden. Na sluiting hebben de oliebedrijven zich verplicht om de platforms aan land te brengen voor de sloop. Genoeg werk voor de Pieter Schelte. Daarbij kan dit enorme schip ook pijpleidingen leggen op de zeer grote dieptes. (Zie video clip)

Ook tonen we u een video clip van een storm op de Atlantische Oceaan. Na het bekijken hiervan begrijpt u waarom dit alles zo extreem gecompliceerd is om op veilige wijze fossiele brandstoffen te winnen op zee. De krachten die op het materieel uitgeoefend worden tijdens de stormen zijn niet te onderschatten.

Verder als afsluiter ziet u een video clip van de vrijetijdsbesteding van de bemanning van de Bourbon Peridot tussen de offshore werkzaamheden in. Dit was bij de olievelden voor de kust van Equatorial Guinea te West Afrika.

De door Nederland verloren maritieme specialisatie: duikboten

Er is helaas ook een maritieme specialisatie die Nederland verloren heeft laten gaan, de scheepsbouw van duikboten. Nederland was samen met Duitsland gespecialiseerd in het bouwen van de kleinere duikboten die gebruik maken van dieselmotoren. Duitsland is het na de 2e wereldoorlog verboden om grotere duikboten te maken en Nederland had simpelweg het budged niet voor de bouw van de enorme atoomkracht aangedreven duikboten. Daarom waren beide landen gespecialiseerd en nummer 1 in de bouw van de kleinere types met dieselmotoren.

Nederland heeft deze tak van specialisatie opgegeven met de gedachte dat dit soort onderzeeërs uit de tijd zijn. Duitsland echter is hiermee doorgegaan en heeft zich steeds verder ontwikkeld in het perfect geluidsisoleren van de buitenwand van deze kleine duikboten. In plaats van dieselmotoren wordt er nu de volledig geruisloze brandstofcel gebruikt voor de voortstuwing van deze kleine onderzeeërs.

Het principe van de brandstofcell is dat zuurstof- en waterstof moleculen zich met elkaar verbinden waardoor er elektriciteit opgewekt wordt. Deze meegebrachte zuurstof en waterstof moeten wel eerst aan land geproduceerd worden, het zijn dure brandstoffen. Fuel cell is op dit moment niet voor normaal civiel gebruik economisch te verantwoorden.

Van onderzeeërs naar onderwaterdrones

Tijdens de NATO oefeningen blijken deze onderzeeërs steeds weer onvindbaar te zijn en torpederen de logge vliegdekschepen. Verder neemt het aantal bemanningsleden aan boord steeds verder af door de toenemende automatisering van de systemen. De nieuwste duikboten hebben nog maar 8 bemanningsleden aan boord, gewerkt wordt aan de ontwikkeling van volledig bemanningsvrij varen, een soort van drones onder water dus.

Duitsland verdient nu vele miljarden met de export van deze onderzeeërs aan bevriende staten als Griekenland. Dit was een gemiste kans voor Nederland, laten we dan ook zeker onze grote voorsprong op de andere maritieme vlakken koesteren.

Meest recent gevonden olie- en gasvelden

In de zeeën en oceanen vinden we af en toe nog zeer grote olie- en gasvelden. Recent zijn er ontdekkingen gedaan op grote diepte bij Griekenland en Cyprus. Verder ook voor de kust van Libanon en Israel. Deze velden zullen aangeboord worden (na een hoop gesteggel over de territoriale claims tussen de betrokken landen Cyprus, Griekenland, Turkije, Israel en Libanon) en Nederland zal hier wederom een grote rol in gaan spelen.

Slotsom

Na het lezen van dit artikel en het bekijken van de video clips ziet u dat het niet alleen maar kommer en kwel is met de Nederlandse economie. Door de nieuwste vormen van energie ontginning zijn er grote geo-politische omwentelingen gaande. Wij van Goudportal houden u op de hoogte.

comments powered by Disqus